יום חמישי, 16 במאי 2013

אם יש ספק אין ספק

לשם שינוי השבת הספקתי לקרוא את כל העיתון, ובין כל הכתבות על יאיר לפיד, לא יכולתי להישאר אדיש לאלו על עמנואל רוזן.





פרשת עמנואל רוזן היא דגל שחור שכולנו צריכים להרים!
אין לי שום ספק שעמנואל רוזן עשה משהו לא בסדר. אין לי מושג אם יורשע, אין לי מושג אפילו אם החקירה הזאת תעלה הילוך ותתפוש תאוצה, אולי אפילו עוד נראה אותו ממש בקרוב חוזר 'מהחופשה' שלקח, לשבת באולפנים. אבל כמות התלונות והסיפורים שעולים ללא ספק מסגירות את זה שהאדון רוזן גם אם לא הטריד במלוא מובן המילה ככתוב בחוק, הוא בטוח נהג בטיפשות, חוסר מודעות וחוסר שליטה, ואדם שנוהג כך, בעיקר שהוא איש ציבור, ראוי שיעשה לו משפט שדה ציבורי- רק כך יינתן לכולנו כחברה תמרור אזהרה גדול ובכל פעם שנגניב מבט לא במקום, נתקתק הודעה גבולית בטלפון או נזרוק משפט נחשוב עשר פעמים לפני.

כן, כשגבר רוטן על כך 'שהיום אסור לתת מחמאה כי יחשבו עוד שהוא הטריד מינית' זה מצב טוב, כן כשאנו רואים נשיא מדינה הולך כאחד האדם לכלא כי הוא אנס זה מצב טוב, כן כשאדם מחזיק את עצמו לא ללוות במבט כל בחורה יפה שעוברת זה מצב טוב, ושלא נדבר על אלו ששורקים לכל בחורה ברחוב כאילו היא חלק מעדר כבשים .
זה מצב טוב, כי הפרשה שמסעירה את התקשורת בימים האחרונים מלמדת אותנו, שהמרחק בין סמס לבין יד שנכנסת למכנסיים של מישהי בלי התראה מוקדמת בעודה עומדת מושפלת וקפואה מהפחד, הרבה יותר קצר ממה שאנחנו חושבים. אני נמצא עם זוגתי כבר חמש שנים ואפילו היום אני חושב 10 פעמים לפני שאני תופש אותה בצורה שאולי תגרום לה להרגיש זולה.

בצבא אמרו לכולנו משפט פשוט: "אם יש ספק אין ספק" –זו בדיוק המדיניות שכולנו צריכים לנקוט בה בנושא ההטרדות המיניות. זה לא הבגדים שהן לובשות, זה לא הרצון של בחורה חדשה בעבודה לרצות את בעל הניסיון כדי להתקדם, כי מי לא עושה את זה ומי אנחנו שנגיד למישהי מה ללבוש. מה שמביא אדם להטריד מינית הוא יצר חייתי שצריך לשים לו גבול מאוד ברור, להניף מולו דגל שחור- אין פה מורכבות, אין פה מטבע עם שני צדדים, אם מישהי תרצה אותך אתה תדע את זה טוב מאוד, ואם מישהי סתם רוצה לבחון אותך ולפגוע בך בצורה שפלה אז כדי שתהיה מספיק נבון ותדע איך לעמוד בזה, אחרת תיצלב וזה מגיע לך.

אין פה מקום למשחקים, יש פה רק נכון ולא נכון, מוסרי ולא מוסרי, כי כשישכרון הכוח גורם לאדם לעשות מעשה שפל- קטן או גדול, הוא עדיין שפל. וכשהשררה גורמת לאדם לעשות מעשה שיש בוא 'ספק' אז הוא משחית בראש ובראשונה את עצמו, וחברה שלמה לא יכולה לקחת אחריות על אדם שפוגע לפני הכל בעצמו.

שלא נטעה, כשאתה רוצח אדם אתה לוקח את גופו, אבל כשאתה מטריד או פוגע מינית אתה לוקח את נפשו וחורט בה צלקת שספק אם היא עוברת. זה לא כתוב בשום מקום, מלבד בחוזה שלנו עם עצמנו כבני אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה